ES    EN
    

Artista català. Neix l’any 1945 a Girona.

La seva obra, rotunda, sensible i d’una profunda harmonia estètica, manté la constant del color negre. El negre, que va més enllà de la llum, que es transforma en energia i al mateix temps en espai. De composicions constructivistas, s’hi configuren dialèctiques sígniques i gestuals, sovint d’un marcat sentit minimalista. Aquesta obra, rigorosament conceptual, es mostra també en les seves instal•lacions com a materialització dels seus plantejaments en l’espai. La seva escultura objectual és una conceptualització d’objectes recuperats i a vegades descontextualitzats del seu ús o funció, és una materialització d’idees.

Ha realitzat esposicions a l’Espai Volart de la Fundació Vilacasas a Barcelona, a la Fundació Miró a Barcelona, a la Galeria Rayuela a Barcelona, a la Galeria René Metras a Barcelona, a la Galeria Barcelona a Barcelona, a la Galeria Theo a Barcelona, a la Galeria Greca a Barcelona, a l’Ego Gallery a Barcelona, a la Fundació Francisco Godia a Barcelona, a la Galeria Imaginart a Barcelona, a la Galeria Espais a Girona, a la Galeria 3 i 5 a Girona, a la Galeria Sebastià Jané a Girona, a la Galeria Presenta a Girona, a la Galeria Horizon a Colera, al Palau Solterra de la Fundació Vilacasas a Torroella de Montgrí, a la Tecla Sala a l’Hospitalet del Llobregat, a la Galeria ab a Granollers, al Palau Miramar a Sitges, a la Galeria Andorra Art a Andorra, a la Galeria MR a Roma, a la Galeria Clive Foster a Milà, al Young Museum a Revere, a la Galeria Adam’s Art a Luxemburg, a la Galeria Ceigert a Basilea, a l’Übersse Museum a Bremen, a l’Instituto Cervantes a Munich, a l’Stadtgalerie a Salzgitter, a Lans Museum a Kristianstad a Suècia, a la John Hansard Gallery a Southanmpton, a la Corner House a Manchester, a la Galeria Art Sud a Toulouse, a la Galeria Tobermory a Maó, al Círculo de Bellas Artes a Madrid, a l’Espai Blanquerna a Madrid, a la Galeria Catalejo a Marbella, a la Galeria Dalia Tawil a Nova York, a la Quest Gallery a Tampa, a la Kornblee Gallery a Nova York, a la l’Art Forms Gallery a Red Bank (NJ), a l’Aspen Fine Art Gallery a Aspen, a la Talk Gallery a Boston, a la Universitat de Princeton a Princeton, al Rosa Parks Museum a Montgomery, a Matt Lamb Studios a Xicago, a la Galerie Elysees a Nova York, entre d’altres.

La seva obra és present en alguns museus, fons d’art d’institucions públiques i col•leccions privades.

Amb una profunda consciència cultural i social, es va implicar en la transició cap a la democràcia i segueix compromès, des d’una posició crítica, rigorosa i solidària, en l’afirmació identitària del seu país.

Ha participat en múltiples mostres d’art contemporani en diverses ciutats de l’Estat Espanyol i d’Europa i la seva obra ha estat present en molts homenatges a personalitats del món de l’art i de la cultura: Picasso, Rafael Alberti, Miguel Hernández, Carles Rahola, Pasolini, Miquel Martí Pol, Luís Buñuel, Gaudí, Luís Cernuda, Martin Luther King…, sovint contribuint en causes solidàries i de recuperació cultural.

Ha editat obra gràfica, la major part serigrafies, algunes de les quals són cartells relacionats amb esdeveniments socials i culturals.

És autor de diversos llibres d’artista, exemplars únics que han estat exposats en el marc d’exposicions seves individuals o en exposicions col•lectives.

Ha realitzat diversos videos i escenografies de ballets.

Ha estat fundador i col•laborador de diverses publicacions de l’àmbit artístic, havent escrit en diverses ocasions sobre art i pensament. També ha il•lustrat algunes publicacions i llibres de poesia.

Les seves instal•lacions, habitualment efímeres, han ocupat espais interiors i exteriors i han estat àmpliament visitades i comentades. Algunes especialmente destacables: “Ritual per a un 11 de setembre”, el jardí “Black-green-black”, “Viatge a l’infern. Un dia en el gheto de Varsòvia”, “Josep Pla i Girona, “Domus domini”, “Entre la arboleda. Homenaje a Rafael Alberti”, “Els camins del cor”, “Camí. Homentage a Miquel Martí Pol”, “Sucedió en Granada. Homenaje a García Lorca”, “Atravessant el mirall”, “Porta de la llum. Homenatge a Gaudí”, “Mur”, “Memòria”, “Univers”, “El bosc del pensament”, entre d’altres.


2012
Individuals: “Persistències”, Galeria Imaginart, Barcelona. Col•lectives: “Festivals Pepe Sales. Festival Teresa de Jesús, la Santa”, la Mercè, centre cultural, Girona. “100 anys John Cage, changes by chance”, Galeria Horizon, Colera. “20 anys Galeria Horizon”, Colera. “Art per Etiopia”, Casa de Cultura, Girona. Realitza dos llibres d’artista: “A John Cage”, exemplar únic i “Ansesa Black Book”, exemplar únic. Edita les serigrafies “Som-hi / Here we go”, 70 exemplars i “Flag”, 90 exemplars. Any ple de contactes i posicionaments, amb una forta intensitat d’afirmació. Obres de la sèrie “camps”, elaborades amb molta cura, sobre fusta, després de temps d’experimentació, presentades a les galeries Horizon i Imaginart. Molt interessants els llibres d’artista “Black Book”, rupturista i dens i el subtil i conceptual homenatge “A John Cage”. Comença la sèrie “Flags / Banderes de llibertat”, amb dues serigrafies.



2011
Col•lectives: “Creativity versus Art”, Galeria Horizon, Colera. “Escola Catalana de Tapís”, Museu Jean Lurçat, Angers, França. “Visions of a genius”, Elysees Galerie, New York, NY, EUA. “La sabata i el fetitxisme de l’artista”, Casino de Girona. “Crick-Crack Outer Horizon”, J. M. Contemporani, Barcelona. Col•labora en el núm. 3 de la revista Outer Horizons “Creativity versus Art”. Il•lustra la portada del llibre de poemes d’Albert Compte “Locus evelinus”, editat per Llop ferotge. Edita la serigrafia “Tres creus”, 68 exemplars. Reprèn les sèries de sutures i els camps punyents, incorporant-hi cremats i fosos de metalls damunt de les estrictes superfícies negres. Acaba el seu assaig documental “Memòria en negre”, de més de 5 hores de gravació. En aquest documental repassa i avalua conceptes, pensaments, obra i influències, com un scaner del pensament.







2010
Individuals: “Ansesa”, Galeria Presenta, Girona. Instal•lació “Mur”, Centre Joan Riu, Girona.
Col•lectives: “I have a dream”, Matt Lamb Studios, Xicago, EUA. “Gravat Col•lecció Funnament”, Cercle Artístic de Sant Lluc, Barcelona. “Fons d’Art Creu Roja Catalunya”, Expocambra, Girona. “Gràfiques”, Sala d’art, Caixa Manlleu, Vic. “Collage”, Galeria Horizon, Colera. “Art & Joguina Scalextric”, Sala Balcli’s, Barcelona. “Atles paisagístic”, Casa de Cultura, Girona. “Tapís Contemporani”, Escola Tapís Català, Centre Cultural, Caixa de Terrassa, Terrassa. Realitza l’acabat d’un cotxe per Scalextric. Realitza l’escultura “Nit i dia, el mite de les mosques de Sant Narcís”, Premis de la Comunicació del Col•legi de Periodistes de Girona, Girona. Realitza 4 serigrafies: “Escrits”, “Numeracions”, “Horizon” i “Moviments”, 411 exemplars, editats per la Fundació Manpower. Edita la serigrafia “Diàleg per una sutura”, 45 exemplars. Continuen les petites incisions cal•ligràfiques dialogant amb les superfícies negre mat. A la Galeria Presenta exposa una sèrie i una escultura dedicades als morts de la guerra civil.



2009
Individuals: “Rastres i senyals”, Espai Volart, Fundació Vila Casas, Barcelona. “Freqüències”, Ego Gallery, Barcelona. Instal•lació “Doble hèlix”, Can Sunyer, Vilajoan.
Col•lectives: “Le noir absolu et leçons de Ténèbres”, Villa Tamaris Centre d’Art, La Seyne sur Mer, França. “Le noir absolu et leçons de Ténèbres”, Centre d’Art Raymond Farbos, Mont Marsan, França. “Le noir absolu et leçons de Ténèbres”, Eugene Beaudovin Antony Ville, França. “Presències d’una col•lecció”, Fundació Caixa Girona, Fontana d’Or, Girona. “Pintura i Escultura”, Galeria Barcelona, Barcelona. “El tapís contemporani i l’Escola Catalana del Tapís”, Casa Aymat, Museu de Sant Cugat, Sant Cugat del Vallès. “I have a dream”, Gabarron Foundation, New York, NY. EUA “I have a dream”, Rosa Parks Museum, Montgomery, Alabama, EUA. “Spatiality”, Galeria Horizon, Colera. “IIlusiónate, pequeño deseo”, Fundació Francisco Godia, Barcelona. Col•labora en la realització de la revista “Outer Horizon”, núm. 2. Realitza l’escultura “Encontre mitològic (Sunion)”, que s’instal•la en les jardins de Cap Roig. En El Parc Art d’Escultura, de Cassà de la Selva, s’instal•la l’estudi de “Sunion”. Edita la serigrafia “Cent anys”. A “Rastres i senyals” planteja conceptualment l’espai i el temps de la seva obra, plantejant la instal•lació de l’exposició com una obra. En les escultures “Sunion” experimenta l’acer inoxidable i la seva pàtina en negre.




2008
Individuals: “Presències”, Col•legi Oficial de Decoradors, Girona. “Art i pensament”, Can Sunyer, Vilajoan. “Estudis, projectes i dibuixos”, Galeria Andorra Art, Andorra. Instal•lació “Miracle, 100 revistes Bonart”, Fontana d’Or, Girona. Instal•lació “Projeccions”, Fontana d’Or, Girona. Instal•lació “Ciència Recreativa, homenatge a Estalella”, Fontana d’Or, Girona. Col•lectives: “Berliner liste 2008”, Ego Gallery, Barcelona. “Time and chance”, Galeria Horizon, Colera. “Projeccions, interior amb artista”, Fontana d’Or, Girona. Fira Art Madrid, stand de la Galeria Principal Art, Madrid. Realitza l’escultura “Magazines”. Edita la serigrafia “Senyals negres”, 74 exemplars. Escriu el text “Art i Vida” a la revista Outer Horizons. Realitza el cartell de la 45a. pujada del GEiEG als Angels. A Can Sunyer experimenta conceptes espacials amb elements confrontats, unificats pel negre.




2007
Individuals: Negre Vitrubi”, Palau Miramar, Sitges. “Ansesa, expo-virtual” SIES TV. Instal•lació “Quaranta anys Bertrana”, Fontana d’Or, Girona. Instal.lació “125 anys de la Vanguardia”, Fontana d’Or, Girona.
Col•lectives: “Escultura i pintura”, Galeria Barcelona, Barcelona. “Black and white”, Galeria Horizon, Colera.
Edita la serigrafia “Escrits entre la nit i l’alba”, 74 exemplars. La FOEG edita l’obra gràfica “Des de la diversitat”, 350 exemplars. Subtils reciclatges d’objectes manipulats i convertits en escultures acuradament acabades en negres, amb petites incisions daurades. La pintura, en una part, el negre radical s’omple de petits escrits cal•ligràfics llegibles i no llegibles.



2006
Instal•lació “El bosc del pensament”, Fira Inart, Palau Firal de Girona. Instal•lació “Bisbe Margarit”, Fontana d’Or, Girona. Col•lectives: “Entre silencis”, Galeria Horizon, Colera. “Papers de la fi del mil•leni”, Biblioteca de Catalunya, Barcelona. “Llum i volum”, Galeria Greca, Barcelona. Realitza una pel•lícula sobre el Bisbe Margarit. Edita la serigrafia “Camí de les paraules”. Realitza un aiguafort per il•lustrar un text de Francesc Torralba a “Papers de fi del mil•leni”. El “Bosc del pensament” és una instal•lació on es concentra tota l’estètica d’Ansesa i el negre, potenciada pel volum i l’espai, on l’ombra del negre esdevé llum.



2005
Individuals: Galería Catalejo, Marbella. “Works”, Galeria Horizon, Colera. Sala temporal, Palau Solterra, Fundació Vila Casas, Torroella de Montgrí. Instal•lació “Memòria”, Fundació Caixa de Girona, Fira Inart, Palau Firal, Girona. Instal•lació “Univers”, Fontana d’Or, Girona. “El descobriment (Colom i els Taïnos)”, Fontana d’Or, Girona.
Col•lectives: “Mite, treball i art a la Venus de Gavà”, Fundación Hervás Amezcua per a les arts, Gavà. “Ex-libris Walter Benjamin”, biblioteca de Sort i Sala Kutxa Bilbao-Bizkaia, Bilbao. “Alt Lliç”, Col•lecció d’Art Contemporani, Museu d’Història de Girona. “El punt de lectura”, Sala Modernista, Caixa de Sabadell, Sabadell. “Els artistes i la sardana”, Museu Cerdà, Puigcerdà. Membre fundador de la revista “Outer horizons”, publica el text “Mirar no és veure” i la portada del núm. 0. Publica el text “A la manera d’introito” en el catàleg Ansesa, de la galería Catalejo, Marbella. Edita la serigrafia “Outer horizons”, 75 exemplars. Edita la serigrafia “We the people”, 67 exemplars. Continua implicat amb les funcions socials de l’art i mantenint la radicalitat del negre.



2004
Instal•lació “Mur” Serra&Mota, Fira Alimentària, Palau Firal, Barcelona. Homentage a Paolo Ucello “Viure a Palau”, Fontana d’Or, Girona i Societat Arqueològica, Montpelier.
Col•lectives: “Lidia Rediviva”, Museu l’Amistat, Cadaqués. “Visions del desig”, Galeria la Riba, Cadaqués, Museu Abelló, Mollet del Vallés i Sala Luzán, CAI, Saragossa. “El llegat del Pop Art a Catalunya”, Museu d’Art, Girona. “Amb paper tot es pot fer”, Galería Greca, Barcelona. Fons de la Fundació, Can Mario, Fundació Vila Casas, Palafrugell. Galeria Horizon, Colera. Edita la serigrafia “Pluja àcida”, 96 exemplars. Il•lustra el llibre de poemas “No em miris els ulls en la foscor” d’Imma Morente, edicions Comarcal, Alella. En les instal•lacions, utilitza la projecció en blanc i negre, enfortida per fons refrectants. Continua la rotunditat amb línies de negre sobre negre.



2003
Col•lectives: “Homenaje a Luis Cernuda” Fundación Caixa Galicia, Santiago de Compostela. “Art actual a partir del tapís” Museu d’Art de la Pell, Vic. “Horizon + 10”, Galeria Horizon, Colera. “Art i recerca per la diabetes” Palau Robert, Barcelona. “Matem-nos. Art per després d’una guerra” Casa de Cultura, Girona. “Entre la ilusión y el límite” Galeria Barcelona, Barcelona. “Pintura d’avantguarda” Galeria AC, Olot. “Amb paper tot es pot fer” Galeria Greca, Barcelona. Realitza la carpeta “Més enllà de la llum” amb cinc serigrafies i un text. Edita la serigrafia “Sutura cinc punts”. Inicia la sèrie After Fontana que es va desenvolupant a partir d’una incisió imaginària i arriba a convertir-se en sutures on introdueix elements metàlics que tanquen, a la manera de cosit, les incisions. Solen ser grans formats amb negres mats on les línies brillants suggereixen les incisions, que estan sobreposades per fragments metàlics a la manera de cosits.



2002
Individuals: “Presències més enllà de la llum”, Capella de Sant Nicolau, Ajuntament de Girona, Girona. Instal•lació “Porta de la llum – Homenatge a Gaudí”, Fundació Caixa de Girona, Fontana d’Or, Girona. Realitza el pavelló S&M, Alimentaria, Fira Internacional de Barcelona. Escriu l’article “Dalí” a la revista Bon Art, maig 2002.
Col•lectives: Muvim, Valencia, Generalitat Valenciana, “Memoria de los sueños – S. Dalí”, “Retrato de JFK”. Galeria Horizon, Colera, “Visions in black”. “25 anys galeria 3 i 5”, Platja d’Aro. “Art per l’arteriosclerosis”, Casa de Cultura de Girona. “Homenaje a Luis Cernuda”, Galeria Ópera, Sitges. “Homenaje a Gaudí”, portada de la revista Bon Art. “Imágenes Dalí – Retrato de JFK” Centro de Exposiciones de Benalmádena (Málaga). Edita la serigrafia “Retrat de la meva mare”, opuscle en memòria de la seva mare. Continua treballant el sentit de la pràctica de l’Art com a concepte. Manté la radicalitat social i crítica mitjançant els negres estrictes.



2001
Individuals: “Black way”, Adam’s Art, Dudelange, Luxemburg Instal•lació “Atravessant el mirall”, Sala de Cultura Eivissa, Eivissa. Instal•lació “Atravessant el mirall”, Sala de Cultura de Maó. Maó, Menorca. Instal•lació “Atravessant el mirall”, Torre dels Enagistes, Manacor, Mallorca. Instal•lació “Presència i Memòria a JF”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Galeria Horizon - New Art 2001 a Barcelona.
Col•lectives: “L’age d’or. Homenaje a Luís Buñuel”, Sala d’Exposicions de Castelldefels. Exposició inaugural, Galeria Morandi, Girona. “La conquista del espacio”, Galeria Horizon, Colera. Realitza el cartell de “Fires de Sant Narcís” de la ciutat de Girona. Llotja del Peix d’Alicant, Generalitat Valenciana: “Memoria de los sueños”, “Retrato de JFK”. MIM, Museum In Motion, Castelo de San Pietro, Piacenza, “Autori contemporani”.
Realitza la serigrafia “Doble creu”. Publica a la revista A1, vol. 2, “Garden man”. Realitza la portada de la carta de colors de l’Ajuntament de Girona. Publica “Lluny del riu per damunt de la boira, caminem en silenci” del catàleg de J.Faixó, Fundación Caixa de Girona. Publica “Presència i memòria a Jaume Faixó”, diari El Punt, Girona. Desenvolupa el seu sentit conceptual en l’espai de les seves instal•lacions, l’obra mantè la radicalitat amb construccions minimalistes molt tensionades.



2000
Individuals: “Black Horizon”, Galeria Horizon, Colera. Instal.lació “Atravessant el mirall”, Centre d’Art Sa Quartera, Inca, Mallorca.
Col.lectives: “A lápiz”, Círculo de Bellas Artes, Madrid. “Homenatge a W. Benjamin”, Galeria Art Contrast, Barcelona. “La mà del poeta”, Església de Sant Pere, Ripoll. “Homenatge a Rafael Alberti”, Museu de l’Empordà, Figueres. “Homenatge a Rafael Alberti, Sala La Carbonera, Olot. Museu Art 2000, Fundació Vila Casas, Torroella de Montgrí. “Memòria dels somnis. Dalí. Retrat JFK. Salvador Dalí”. Sala del Govern d’Andorra, Andorra la Vella, Andorra. “Homenatge a Rafael Alberti”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. “L’age d’or. Homenatge a Luís Buñuel”, Galeria Horizon, Colera. “Memòria dels somnis. Dalí. Retrat JFK”, Sala Amarica, Vitoria-Gasteiz. “Caligrafia versus tipografia”, Galeria Llucià Homs, Barcelona. “Cajas para el 15 aniversario”, Galeria Greca, Barcelona. “Mà del poeta”, Museu d’Agricultura, Városliget Vajdahunyaduar, Budapest, Hungria. Realitza el pavelló S&M Alimentaria, Fira Internacional de Barcelona, Barcelona. Participa en la Revista A-1, vol. 1. Realitza les serigrafies “Black Horizon” i “Gold Rain”. La seva obra ha tornat als negres morts i al negre lluminós. Els espais de les grans teles tenen incisions que fan aparèixer mínimes línies negres brillants, tensionant l’espai amb una ordenació suggerent.



1999
Instal.lació “Camí. Homenatge a M. Martí Pol”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Instal.lació “Camí. Homenatge a M. Martí Pol”, Blanquerna, Generalitat de Catalunya, Madrid. Instal.lació “In out reserva” per a l’exposició els Sioux pells rojes imaginats. Museu d’Amèrica, Madrid. Instal.lació “In out reserva” per a l’exposició els Sioux pells rojes imaginats, Caja Astur, Oviedo. Instal.lació “Atravessant el mirall”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona.
Col•lectives: “The end of the beginning”, Galeria Horizon, Colera. “Homenatge a La Petite Galerie de l’Alliance Française”. Museu d’Art Jaume Morera, Lleïda. “Homenatge a Rafael Alberti, Fundació Niebla, Casavells. “Art-quelarre”, Galeria San Mario, Barcelona. Escriu un text per a la instal.lació “Atravessant el mirall”. Continua l’evolució del negre i van desapareixent les textures humides. En les instal.lacions aplica materials industrials de nova generació.



1998
Instal.lació “Els camins del cor”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Instal.lació “Sucedió en Granada. Homenaje a García Lorca”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Presentació del retrat de JF Kennedy, en l’exposició “La mirada de un genio. Salvador Dalí 1904-1989”, Café Español, Oviedo.
Col.lectives: Galeria Barcelona, Barcelona. Escriu una introducció per al catàleg “Memòria de 25 anys Fontana d’Or”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Escriu el text per al catàleg de la instal.lació “Camins del cor”, Fundació Caixa de Girona, Girona. Escriu el text “Cinco tardes, veinte horas compartidas con Francesc Torres”, Sales Municipals, Ajuntament de Girona. Participa com a convidat en el Congrés Internacional sobre Alzhaimer amb el text “Crónica imaginaria de un hecho”. Realitza el grafisme per a la Fundació Colomer-Sanz. Inicia la seva participació en els debats d’Ona Girona. Mor el seu gran amic i col.laborador, el pintor Jaume Faixó, sobre el qual escriu varis articles. Participa en l’acte acadèmic organitzat per l’Ajuntament de Salt amb motiu de la mort de Jaume Faixó. Manté una gran tensió dialèctica entre els negres que tornen a aparèixer en les textures humides. Les instal.lacions reflexen la sutilesa i la rotunditat conceptual de la seva obra.



1997
Individuals: “Iberia pictórica”, Antic Palau della Pretura, Castell’Arquato, Itàlia. Galeria Tití Tapiola, Empuriabrava. Instal.lació “Josep Pla i Girona”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Instal.lació “Domus domini”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona. Instal.lació “Entre la arboleda. Homenaje a Rafael Alberti”, Fontana d’Or, Fundació Caixa de Girona, Girona.
Col•lectives: Col.lecció ES, Espai d’Art, termes de Montbrió, Montbrió, Tarragona. “Art per al cor”, Palau Robert, Barcelona. “Cent exlibris. Homenatge a W. Benjamin”, Sala d’exposicions del Govern, Andorra la Vella, Andorra. “Art per al cor”, Sala d’exposicions BBV, Barcelona. “Iberia pictórica”, Forte Crest, Milà, Itàlia. “Papers”, Galeria Horizon, Colera. “España pictórica”, Institut Cervantes, Milà, Itàlia. “Recordant Algol 50 anniversari”, Galeria Greca, Barcelona. “Pequeño formato”, Galeria Barcelona, Barcelona. Realitza un original per a la col.lecció de posavasos per als amics del Castell de Montsoriu, edició Font de les Agudes, Arbúcies. Forma part del jurat per al projecte d’idees sobre el color de les façanes sobre el riu Ter, a Ripoll. Escriu un article per al llibre homenatge a Carles M. Espinalt “Al senyor Carles Muñoz Espinalt, des de la memòria”, Muñoz Espinalt edicions, 1997, Barcelona. A l’obra comença una dialèctica entre negres reflectants i humits, marcant intensament el seu esperit minimalista.



1996
Individuals: “España pictórica”, Palau Ducal de Revere, Itàlia.
Col.lectives: “Exlibris homenatge a Walter Benjamin”, Centre Bonastruc de Porta, Girona. “Col.lecció d’Art del diari Avui”, Palau Bofarull, Reus. “18 anniversari”, Galeria ab, Granollers. “Els artistes i la sardana”, Casa de Cultura, Girona. “Centenari de la Bohème de Puccini”, Galeria Horizon, Colera. “100 exlibris Spanischer Künstler W. Benjamin”, Institut Cervantes, Bremen, Alemania. “100 exlibris Spanischer Künstler W. Benjamin”, Institut Cervantes, Munich, Alemania. “Dalla figura alle energie”, Young Museum, Revere, Itàlia. Participa en la Fira de Bolònia amb D’Ars Diagonal Art. El Youn Museum de Revere incorpora una de les seves obres a la seva col.lecció. Escriu l’article per al catàleg de Pep Colomer, Museu d’Art de Girona “Pep Colomer després de l’eclipsi”. Escriu la introducció per al catàleg de l’exposició d’Agustí Gironella, Fundació Caixa de Girona, Agrupació d’Aquarel.listes “El pintor i el barri”. En la seva obra apareixen, dintre del conjunt negre, signes humits.




1995
Individuals: “Espais per al negre”, Blanquerna, Generalitat de Catalunya, Madrid. Instal.lació “Viatge a l’infern (un dia en el gheto de Varsovia)”, Fontana d’Or, Girona.
Col.lectives: “Geometrías de la sinrazón”, Galeria Greca, Barcelona. “Art catalan contemporain”, Espace Belleville CFDT, Corum de Montpellier, Montpellier. Palau de Carlemany, Girona. “Art postal” EMA, Girona. “Homenatge a Enric Marquès”, la Caixa, Llagostera. “Col.lecció d’Art del diari Avui”, Palau de la Diputació, Tarragona. “Els artistes i la sardana”, Convent dels Mínims, Perpinyà, França. Primera biennal pro Fundació Privada Disminuits Físics del Vallès Oriental, Sala Sant Jordi, Granollers. Realitza el cartell de la Confraria dels Manaies de Girona per la Setmana Santa. Il.lustra una pàgina del llibre “Solidaridad”, edicions Anaya. Continuen enfosquint-se els signes, encara amb lleugers tons metàl.lics de matisos grisos, que s’ensamblen en el rotund negre mat.




1994
Individuals: Galeria Barcelona, Barcelona. Galeria Greca, FIAC, París. Col.lectives: “Contra la fam”, Mans Unides, Girona. “Dinou artistes en homenatge a Miró”, Fontana d’Or, Girona. “Ona catalana”, Catalunya Incògnita, Corner House, Manchester, Anglaterra. Galeria Ceigert, Basilea, Suissa. Museu d’Història de la Ciutat de Girona. Fons d’Art Contemporani. “Ex-Libris en homenatge a Walter Benjamin”, Galeria d’Art Horizon, Colera. “Col.lecció d’Art del diari Avui”, Centre de Cultura Contemporània, Barcelona. “75 anys d’art a Girona”, Fontana d’Or, Girona. “Col.lecció Testimoni”, Fundació Caixa de Pensions, Barcelona. Participa en les jornades “Les Arts Plàstiques en els Mitjans de Comunicació”, organitzades pel Col.legi de Periodistes, Fontana d’Or, Girona. La seva obra continua amb els negres i amb grans elements sígnics molt texturats, en una lluita contra la seva pròpia dicció. Poc a poc s’insinua un enfosquiment en les tonalitats metàl.liques que anuncia un retorn cap el negre absolut.




1993
Individuals: Tecla Sala, Hospitalet del Llobregat.
Col.lectives: Mostra d'Art Contemporani, Museu d'Art de Sabadell, Sabadell. "19 artistes en Homenatge a Miró", Sala d'Exposicions del Govern d'Andorra, Andorra. "A Miró Aprofundim la Mirada", Galeria Greca, Barcelona. "Catalunya incògnita", Winchester School of Art, Winchester, England; John Hansard Gallery, Southampton, England; Centre Cultural Caja de Madrid, Barcelona. Dirigeix un seminari-taller de pintura al Centre Cultural de la Mercè, a Girona. Edita la serigrafia "El verdet no amaga els records de l'última primavera", Edicions Bertó, Barcelona. Publica el text "Cal.ligrafia" en el catàleg de l'exposició en homenatge a Miró, organitzada pel govern andorrà. Continua desenvolupant, sobre fons negres, elements cal.ligràfics i sígnics, amb textures de tons de bronze.




1992
Individuals: Sala Fidel Aguilar, Girona. Col.lectives: "Contra el racismo", CAUM, Unesco, Madrid. Mostra d'art (itinerant). Palau de la Musica Catalana, Barcelona, "Artistes amb el COOC". Incorpora sobre el negre nous materials i predominen en les cal.ligrafies i símbols les tonalitats verdoses i metàl.liques.



1991
Individuals: "Made in Princeton", Princeton University, Princeton, NJ, EUA. Col.lectives: Edicions Bertó, Galeria ab, Granollers. Stadt Galerie, Salzfitter, Hannover, Alemania. Viu i treballa durant sis mesos a Harrison St., Princeton. Experimenta amb nous materials, buscant la perfecció de l'imperfecte en el seu concepte radical. El color està integrat en el negre. Publica "Made in Princeton", Woodrow Wilson School, Princeton University, catàleg de l'exposició. Publica text pel catàleg de l'exposició J. Colomer, Ajuntament de Girona. Publica text per al llibre sobre López Pousa, L U, Barcelona. Trasllada el taller al carrer de Caputxins, Girona.



1990
Individuals: Art Sud, Toulouse, França. Clive Foster, Milà, Itàlia. Mercè Ettinghausen, la Pera. Instal.lació "Il Giardino", Clive Foster, Milà, Itàlia. Col.lectives: "En vida vostra", Espais, Centre d’Art, Girona. "Hi havia una vegada", Sebastià Jané, Girona. "Europa a la recerca d'una identitat", Sebastià Jané, Barcelona. "Musik und Malerei", Kloster Wottingerode, Niedersachsen, Alemania. L'obra torna al negre i l'ortodòxia s'ha enriquit amb més llibertat. La composició no és tant rígida, malgrat existeixi. Vàries estades a Milà. Publica "Oltre il giardino calligrafico", catàleg Clive Foster, Milà, Itàlia. Edicions Bertó edita serigrafia experimental.




1989
Individuals: Galeria MR, Roma, Itàlia. Sebastià Jané, Girona. Galeria ab, Granollers.
Col.lectives: North Gallery Massachusetts College of Art, Boston, EUA. Talk Gallery, Boston, EUA. Clive Foster, Milà, Itàlia. Art Gallery, Boca Ratón, FL, EUA. Col.lecció "A tot vent", Galeria ab, Granollers. "Fons d'art" de la Xarxa Cultural, Palau dels Reis de Mallorca, Perpinyà, França. Centro Cultural Margarita Nelken, Coslada, Madrid. "Homenatge a Carles Mensa", Sebastià Jané, Girona. Col.lecció "Testimoni", Fundació de la Caixa de Pensions, Barcelona. Estada a Roma. L'obra torna a estar dominada pel negre. El color ja està inserit. Torna una nova lluita per avançar. Realitza l'experiència d'eliminar el negre, és a dir, els mateixos elements són entregats a la llum i el color. Publica "Reflexió sobre la pintura", catàleg de l'exposició a la galeria Sebastià Jané, Girona.



1988
Individuals: Espais, Centre d'Art, Girona. Galeria Tobermory, Maó. Fondo Internacional de Pintura, Barcelona. Andorra Art Gallery, Andorra. Instal.lació jardí "Black-Green-Black", Espais, Centre d’Art, Girona.
Col.lectives: "Fons d'Art de la Generalitat de Catalunya", Casa de Cultura, Girona. "Grisa i negra", Sebastià Jané, Girona. "El port de Maó", Galeria Tobermory, Maó. International Fine Arts Limited, Bellmore, EUA. El color continua incorporat a l'obra d'una manera dossificada. També apareixen referències figuratives, tot radicalitzat per composicions i execucions molt estrictes. Comença a desenvolupar els jardins amb cal.ligrafies de gespa o elements vegetals. Publica "Black and Grey, Grisa i Negra", catàleg de l'exposició Grisa i negra, Sebastià Jané, Girona.



1987
Individuals: Art Forms Gallery, Red Bank, NJ, EUA. Galeria Sebastià Jané, Girona. Col.lectives: Aspen Fine Art Gallery, Aspen, Colorado, EUA. TR Rogers Gallery, Beverly Hills, California, EUA. "Avantguardes recuperades", Sebastià Jané, Girona. Galeria Theo, Barcelona. "Homenatge a Pasolini", Sala Gosé, Lleida. "Por la liberación", Ubersse Museum, Bremen, Alemania, Lans Museum, Kristianstad, Suècia. Incorpora el color en un estat molt pur damunt el negre. La sèrie "Converses" és un gran esforç en la seva lluita amb el color. Publica "Notes a l'entorn de l'art", revista Qüern, núm. 5. i "La idea com a model", Quadern d'art, núm. 3, Espais, Centre d'Art, Girona. Sebastià Jané edita la serigrafia "Converses".




1986
Individuals: INEM Vicens Vives, "Estudis i dibuixos", Girona.
Col.lectives: Sherover Th. Jerusalem, Israel, "Fons d'Art de la Generalitat de Catalunya". "25 anniversari premi Miró", Fundació Miró, Barcelona. Galeria Theo, Barcelona. Galeria ab, Granollers. "Catalunya centre d'art", Museu d'Història, Girona. "Girona i l'Onyar", Caixa de Pensions, Girona. "Homenatge a Pasolini", Universitat de Barcelona. Espai Scramel, CEE, Brusel.les, Bèlgica. Damunt del negre, elements simbòlics i referències figuratives. Manté la incorporació del color.




1985
Individuals: Dalia Tawil Gallery, New York, NY, EUA. Galeria ab, Granollers. Galeria Massanet, Figueres.
Col.lectives: "Disset artistes gironins", Museu d'Albi, França. "Homenatge a Picasso", Galeria Cadaqués, Cadaqués. Galeria Massanet, Figueres. Galeria 3 i 5, Girona. "Fons d'art", Xarxa Cultural (itinerant). Galeria ab, Granollers. Dalia Tawil Gallery, New York, NY, EUA. Kornblee Gallery, New York, NY, EUA. Obra negra, amb grans cal.ligrafies matèriques. Incorpora color i alguns elements de collage. Vocal de la Comissió d'Arts Plàstiques del Segon Congrés de la Llengua Catalana. Viu i treballa a la West End Avenue, a New York, durant la primavera. Portada per a l'onze de setembre del diari "Avui".




1984
Col.lectives: Quest Gallery, Tampa, Florida, EUA. Museu Dalí, San Petesburgo, Florida, EUA. Galeria Zwinger, Alemania. Universitat d'Oldenburg, Alemania. "Solidaritat amb l'Uruguay", Palau Meca, Barcelona. Galeria Cadaqués 3, Cadaqués. "Mostra d'art gironí", sala d'exposicions del govern andorrà, Andorra. "Disset artistes gironins", Museu d'Història de la ciutat, Girona. Direcció i realització de la segona fase del projecte de rehabilitació de les cases del riu Onyar, (Faixó, Fuses i Viader). Estudi de colors del Pla Especial de la Vall de Sant Daniel, Girona,(amb Faixó, Deulofeu i Panella). Premi ACCA. Amb Faixó, estudis i projecte de colors per a la plaça de Can Mariner, Santa Coloma de Gramenet, (X. Valls). "Procés", llibre d'artista, exemplar únic. Estada a París. L'obra va incorporant símbols que ocupen grans superfícies.




1983
"Truites negres i les seves interaccions conceptualitzades", La Lluna, Girona. "Línia de foc", Santuari dels Àngels, Gironès, en commemoració del 150 anniversari de la Renaixença, Generalitat de Catalunya, (amb Faixó).
Col.lectives: "El viatge", Fundació Miró, Barcelona. Biennal de Pontevedra. "Homenatge a Miquel Martí Pol, Festa del Treball, Barcelona. La Sirena, Cadaqués. Mostra d'art Sant Cugat (itinerant). Projecte de colors per a la normativa del PERI del Barri Vell de Girona (Fuses, Moner, Pla i Viader). Beca de investigació del Govern de Catalunya. Direcció i seguiment de la primera fase del projecte de rehabilitació de les cases del riu Onyar (Faixó, Fuses i Viader). Ponència "Entorn social i professional de l'artista", L'art a Catalunya a debat. Membre de la junta del FSAPC. L'obra s'intensifica amb símbols, incorporant-los a la dialèctica mat-brillant.



1982
Realitza escenografia i vestuari per a Consol Villaubí i el BEDEB per al ballet "Entrem-hi", Palau de Congressos de Montjuic, Barcelona.Fira Arco, Madrid, presentació del video "Proposta estético-conceptual del seguiment d'un tram urbà del riu Onyar".
Col.lectives: Galeria 3 i 5, Arco, Madrid. Fundació Marsà, obra gràfica, Fontana d'Or, Girona. "Arts plàstiques 50-80", Generalitat de Catalunya, Palau de Congressos de Barcelona. "Proposta per a una col.lecció", Galeria 3 i 5, Girona.Treballa amb suports sintètics i utilitza subtils línies de color. Amb Faixó, estudis i projectes de color per a la rehabilitació de les cases del riu Onyar de Girona, (Fuses i Viader). Publica "Ronda de nit amb espelmes", exposició Quim Bosch, La lluna, Girona.



1981
Individuals: Galeria 3 i 5, Girona. Galeria Delta, Camprodon, (amb Faixó i Espigolé). "Ritual per a un onze de setembre", Fontana d'Or, Girona, (amb Faixó). Instal.lació "Ritual per a un onze de setembre", Escalinates de la Catedral de Girona. Ballet "Negre sobre negre", BEDEB, Teatre Municipal de Girona. Instal.lació "Espai imaginari per a una representació del TEI", Plaça del Vi, Girona, (amb Corominas, Costa i Faixó). Pel.lícula "Seqüències en negre". Video "Proposta estètico-conceptual del seguiment d'un tram urbà del riu Onyar i els seus reflexes, (Bonaventura, Faixó i Nogué). Col.lectives: "Mail Art", Galeria Rosamilia, Castello S. Giorgio, Itàlia. Sala Vitiello, Nàpols, Itàlia. Galeria Massanet, Figueres. Llibres d'artista, Metronom, Barcelona. "Mostra d'art gironí actual", Palau de Congressos de Perpinyà. Escultures negres amb objectes conceptualitzats. Llibres d'artista: "Memòria en negre", exemplar únic. "Estudis de composició, homenatge a Fra Luca Paccioli di Borgo", exemplar únic. Publica "A propòsit de l'homenatge a Rafael Masó", Los Sitios, 22 de febrer. "La senyalització, vehicle de comunicació socio-cultural, Punt-diari, 2 de setembre.Treballa amb l'equip que realitza la primera emissió de TV per a Girona "Punt-visió".




1980
Individuals: Galeria René Métras, Barcelona. Sala l'Esplai, Consell de Cultura, Calella. Realitza l'escenografia i el vestuari del ballet "Negre sobre negre", per al Ballet Experimental de l'Eixample de Barcelona, dirigit per Consol Villaubí.Representació del ballet "Negre sobre negre" del BEDEB a: Teatre Bartrina, Reus, Teatre Casal, Mataró, Fundació Miró, Barcelona, Pati de l'Hospital de la Santa Creu, Barcelona. Col.lectives:"Pintura Contemporània". Galeria René Métras. Barcelona."Projectes per a un ballet". Fundació Miró. Barcelona.Mostra Postal. Galeria Metronom. Barcelona. Exposició inaugural, Museu dels Països Catalans, Banyoles."Plàstica gironina actual", Institut Vell, Girona."Panorama dels anys 80", Galeria 3 i 5, Girona. Mostra d'Art "Punt-diari", Fontana d'Or, Girona. Aprofondeix sobre el negre i la utilització del negre brillant. Treballa l'escenografia per a Consol Villaubí. Publica "La renovació de l'escola de Belles Arts de Girona", Punt-diari, 12 de març. Realitza la serigrafia "520 punts sobre negre".



1979
Individuals: Galeria Rayuela, Barcelona, (amb Corominas i Faixó). Galeria St. Angelo, Sant Feliu de Guíxols, (amb Faixó i Torres Monsó). Fundació de la revista "Art-actitud", Girona (amb Corominas, Faixó i Gispert). Col.lectives: Galeria Totem. Barcelona."Plàstica catalana, generació del 66", Col.legi d'Arquitectes de Santa Cruz de Tenerife. Exposició inaugural, Museu de Cadaqués, Cadaqués."Dotze pintors catalans", Galeria 3 i 5, Girona."Festa de la lletra", Galeria Ciento, Barcelona."Petit format", Galeria Canem, Castelló de la Plana. Pinta negre sobre negre, obres molt estrictes i radicals. Ordenació de la matèria com a gest. L'obra es mou en una síntesi constructiva i gestual amb concepte minimalista. Realitza les primeres serigrafies.



1978
Individuals: Galeria 3 i 5, Girona. Acadèmia de Belles Arts, Espai 2, Sabadell. Galeria 3 i 5, Girona ("Quatre x 3 i 5", amb Corominas, Faixó i Gispert). Col.lectives: "Art i medicina", Galeria 3 i 5, Girona. "Plàstica catalana, generació del 66", Fontana d'Or, Girona. "Homenatge a l'Abat Escarré", CIEMEN, Fontana d'Or, Girona. El fons negre és radical. Composicions constructives amb elements gestuals.



1977
Individuals: Galeria Benlliure, València. Acció per a l'onze de setembre, ADAG, Girona. Cartell de l'onze de setembre, ADAG, Girona.Cartell de fires, Ajuntament de Girona. Col.lectives: "Homenatge a Xirinacs", Fundació Miró, Barcelona, Museu d'Art Contemporani, Granollers. "Volem l'Estatut", ADAG, Sala Fidel Aguilar, Girona. Es va definint el procés del fons negre del suport i s'acota l'estructuració compositiva. S'incoporen números i lletres.




1976
Creació de l'ADAG (Assamblea Democràtica d'Artistes de Girona). Manifest "Els drets humans ara", ADAG. Acció "Els drets humans ara", ADAG, Casa de Cultura, Girona. Cartell per a l'escola d'estiu, ADAG, Girona. Col.lectives: Fons d'art del diari "Avui", Fundació Miró, Barcelona, Fontana d'Or, Girona."Homenatge a Miguel Hernández", Orihuela. "Homenatge a Rafael Alberti", Sala Gaspar, Barcelona. "Homenatge a Carles Rahola", Sala Fidel Aguilar, Girona, Casino de Cadaqués, Cadaqués, Fundació Miró, Barcelona. "Amnistia i drets humans", Fundació Miró, Barcelona. "Homenatge al CEC", Saló del Tinell, Barcelona. Any marcat per l'intens treball col.lectiu que genera l'ADAG. Primeres pintures negres amb cal.ligrafies blanques.



1975
Col.lectives: "Vint-i-dos autors d'avantguarda", Plaça de Catalunya, Girona. "Artistes contemporanis de Girona", Museu de San Telmo, Sant Sebastià. "Solidaritat amb els pobles d'Espanya", Götenbourg, Estocolm, Suècia. "Connaissance de l'Art Catalan", Galeria Emporium, Maureillas, França. Comencen les primeres pintures cal.ligràfiques sobre fons grisos i negres. Preocupació per l'ordenació i la composició. Intensa activitat pública i col.lectiva per a la transició a la democràcia.



1974
Individuals: Art Gallery, Pals (amb Faixó). Col•lectives: Mostra d'escultura. Sala de la Caixa de Pensions, Girona. Realitza escultures negres relligades, bàsicament retrats imaginaris. El concepte matèric espacial es va ordenant en la pintura. Realitza la primera pintura negra. Instal.la el taller en el carrer de Sta. Clara, sobre el pont de Pedra.




1973
Individuals: Sala la Gàbia, Girona. Galeria Internacional, Girona. Petite Galerie Institute Française, Lleida. Col•lectives: "Petit Format”, Sala Fidel Aguilar, Girona. “Primera Mostra d'Art”, Fontana d'Or, Girona. "Homenatge a Picasso", Voltes d'en Rosés, Girona. Primeres accions públiques. Comença a treballar la matèria amb una concepció espacial del paisatge.




1972
Individuals: Galeria Bürdeke, Zurich, Suïssa. Col.lectives: Institut d'art Juan Herrera, Santander. "Onze artistes de Girona", Sala Municipal de Girona, Casa de Cultura de Camallera. Mostra d'art contemporani, Graus, Osca. Estada a Itàlia. Realitza les últimes pintures sobre Girona amb referències figuratives molt fosques



1962 a 1971
Anys dedicats a la formació. Estudis d' escultura i pintura. Treballa amb la ceràmica.
Pinta les primeres aquarel.les. L'any 1962 pinta les primeres cal.ligrafies abstractes, però es manté sota disciplines figuratives. Viu a Girona i a Barcelona i realitza els primers viatges per Europa. Treballa amb referències figuratives i els colors són blaus foscos i negres, amb blancs contraposats. Té el taller al carrer de l'Angel. Col•lectives: "Primer encuentro español de arte contemporáneo" Ajuntament de Barcelona. Estació de metro Diagonal, Barcelona, 1971. Palau de Caserta, Nàpols, Itàlia, 1971.



1945
Neix a Sant Daniel. Girona.




 

biografia