Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
M
Darrerament "he redescobert" el pensament de Joan Carles Mèlich.
Rellegint alguna de les seves obres filosòfiques, trobo especial sintonia en l' aproximació i delimitació de determinats conceptes. Guiat en la meva praxi pel discurs psicoanaliíic, sempre he estat interessat en les disciplines que enriqueixen i complementen la comprensió de l'esser humà.

Recullo ara i aquí, algunes de les seves descripcions al voltant de la MORAL I L' ÈTICA. Com ens diu ell mateix, pensament fragmentaris, oberts, no sistemàtics i contraris a una lògica metafísica.

Unes descripcions extretes dels seus fragments filosòfics recollits en els llibrets "La prosa de la vida" i " La lectura com a pregària" publicats per Fragmenta Editorial.

" L´ètica i la moral no són el mateix. La moral és el conjunt de valors, de normes, d'hàbits, d'actituds, que els membres d'una cultura comparteixen en un moment determinat de la seva història. L´ètica, en canvi, és la resposta a la demanda del rostre*de l'altre en una situació d'imprevisibilitat radical. "


"Tota resposta ètica és en situació, ara i aquí. La moral ens diu el que hem de fer a priori: estableix codis, protocols, comitès. La moral construeix camins de vida. L'ètica mostra que la vida és un conjunt de viaranys en un bosc que ningú no ha recorregut mai."

"La moral és ontológica, és productora d'identitat. La seva mirada no contempla noms propis sinó gèneres."


"La moral ens diu què hem de fer, però també qui som, com ens hem de vestir, saludar, menjar o parlar.

No ens penalitzarà ningú per no cumplir les normes morals de decència ( excepte que, amb aquest incompliment, cometi una infracció del Codi Penal). Ara bé, no será una persona ben educada si no les compleix."


"La moral vol donar raó de tot el que som i de tot el que hem de fer. Per això mateix, té àmbits foscos i cruels, perquè protegeix, però també exclou."


"La moral és un esquema social anticipatiu. Per la morali la de Kant no n'és cap excepció-jo sóc qualsevol, el meu nom no té cap mena d'importància. Només té valor el meu ésser categorial
-persona, raó, ànima. Per la moral, el meu nom és indiferent, i precisament aquí rau el meu valor".

"La moral ens diu què hem de respondre. L'ética ens diu que hem de respondre sense saber què hem de respondre."


"L'ètica no és ni una teoria ni una pràctica, una experiència. L'ètica és la resposta al sofriment de l'altre."

"L'experiència ètica és l'experiència del desconcert, de la ruptura, del desordre."

"No es pot viure al marge de la moral, però sin els seus marges."


"(No hi ha ésser humà amoral.)

La moral és ineludible."

"Perquè som finits, no podem deixar de viure en una moral, no podem eludir els referents, les normes... Perquè som finits, necessitem uns certs punts de referència que podem canviar (encara que mai no podrem canviar del tot).
Estem comdemnats a ser morals."

"La moral és un ordre, una ordenació del món, una organització de la vida. En l'ordre moral tot és previst, tot ha de ser previst."


"El fanatisme és la reducció de l'ètica a la moral."


"La moral és una lògica que té significat -o pot tenir-ne. En canvi, no hi ha una lògica ètica.

L'ètica no té significat; l'ètica és absurda."

"El legal i el moral ordenen. L'ètic desordena."

"Ser ètic és no saber què he de fer."

"Som ètics perquè vivim en un món incert i perquè no tenim la consciència tranquila."


"El llenguatge ètic és narratiu; no suporta els conceptes. ¿Per què en lloc de passar-nos la vida con pen sant com definir no ens dediquem a escoltar alla que l'altre ens demana?


"(Té raó Wittgenstein).

No hi ha teories ètiques. Només narracions."



"Per molts, l'ètica fa nosa."

"El més important no és ser sinó ser-hi."

"La diferència és un principi moral; l'alteritat és la condició de possibilitat de la resposta ètica."

"No podem habitar un món desemparaulat, però tampoc un de plenament emparaulat, perquè qualsevol plenitud és fora de l'abast dels éssers finits."

"Hi ha en el Godot un posicionament ètic expressat en la frase que diu Vladimir gairebé al final de l'obra: «L'aire és ple dels nostres crits. Però el costum és una gran sordina.» Esfereïdor."

"L'ètica irromp en la zona obscura de la moral"

JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
A
" No hi ha possibilitat de superar l'estadi de dependència. Des de l'inici som éssers necessitats d'acolliment. Som fràgils, en qualsevol moment ens podem desfer, ens podem trencar. No superem mai l'estadi de dependència perquè per viure necessitem els altres.

No podem existir sols.

El jo no és ni sobirà ni autònom. És vulnerable."

...


"En l'hospitalitat sempre hi ha la possible presència inquietant de l'hostilitat. Rebre algú té un risc inevitable i ineludible, perquè quan acollim mai no sabem quines conseqüències tindrà. ¿Què farà l'altre amb nosaltres?"



"La prosa de la vida" Fragments filosòfics.
Joan Carles Mélich

"El psicoanálisis ha enfrentado diversas resistencias desde Freud. En la actualidad está cuestionado por las neurociencias y el cognitivismo. Varias psicoterapias compiten con él, incluidas las religiosas. En algunos países tiende a ser excluido de las instituciones sanitarias o educativas del estado.

En los últimos cincuenta años se han producido una serie de cambios políticos, sociales y técnicos propios de la fase neocapitalista en que vivimos, que afectan tanto a los individuos que nos consultan por su malestar como a nosotros los psicoanalistas, dado que todos somos sujetos divididos de esta civilización científica.

Lacan propuso una escritura del discurso capitalista en el que el lazo social ya no está articulado a lo imposible. La ideología cientificista alimenta la ilusión de que todo es posible y que el crecimiento económico puede ser infinito. Hay un empuje al consumo que ha generado deudas impagables para los individuos, las empresas y las naciones. Ya no hay patrón monetario al que referirse y los mercados están hiper inflados en una fuga hacia delante que va creando nuevas burbujas. Mientras, la desigualdad y la destrucción del planeta alcanzan extremos tal vez irreversibles.

Estamos en una civilización que cosifica a los sujetos y empuja al goce, lo que induce la angustia de despersonalización y la depresión que se intentan yugular mediante el consumo de objetos, drogas o psicofármacos. Coartadas que no hacen más que profundizar la alienación del sujeto respecto de su sufrimiento y su deseo.

¿Cómo influye todo esto en la formación y la práctica de los psicoanalistas?

¿Qué cuestionamientos nos plantean la disminución de la frecuencia de las sesiones de análisis y de las supervisiones?

¿Cómo intervenir cuando muchas de las demandas que recibimos no van más allá de la resolución -rápida si es posible- de la angustia o el síntoma? ¿Qué conducción de la cura podría llevar a los pacientes a emprender un análisis propiamente dicho?

¿Qué efecto tiene sobre la transferencia el hecho de que los lazos y relaciones amorosas hayan devenido volubles?

Siendo que las sesiones online se han ido generalizando ¿cuáles son las consecuencias sobre nuestro acto y sobre la elaboración de los analizantes?

Las enseñanzas de Lacan sobre el discurso psicoanalítico en tanto reverso del discurso del amo, y sobre el deseo del analista que nos lleva a ocupar el lugar de objeto causa del deseo respecto del analizante, son fundamentales para responder a estos interrogantes.

Este Congreso pretende abrir un debate sobre estas y otras cuestiones que puedan aparecer en relación con la ética que orienta nuestra práctica, en función de la subjetividad de nuestra época."

Més informació a Congreso Convergencia Lacaniana 2023
A
"Al principi no era el verb, sinó l'adverbi.
Som fets d'atzar i d'incertesa, de desitjos impossibles, de secrets inconfesables, de nits de follia, de somnis reprimits.
Som fets de records i de silencis, d'absències presents a l'alba i al crepuscle.
Som fets, però ens podem desfer.
L'humà és l'ésser que pot dir NO, que pot esmenar la totalitat."

"La prosa de la vida" Fragments filosòfics.
Joan Carles Mèlich
P
"Som fets de finals falsos: fins i tot
hem inventat la mort i l' hem posada
on el que passa només és
que s'acaba la vida.
Ens vàrem estimar.
Ara l' amor té un centre:
calmar la violència
del desig perdut."

"Poema del desig" de Joan Margarit.
JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
J
"...
La casa solitària
en que m'he convertit
no té ja cap més porta
que la de l'alegria."

Nou dia

Joan Margarit
JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.